PeclersParis on muodin ja trendien ennustamiseen keskittynyt
ranskalainen yritys. Olimme
kuuntelemassa heidän luentoaan ”What´s next in Winter 2018 for beauty cosmetics:
Key trends, creative concepts, colors, textures, ingredients…” , jossa puhujana
oli Lucille Gauthier. Gauthier piti luennon ranskan kielellä, mutta
hänellä oli tulkki, joka käänsi puheen englanniksi.
PeclersParis on perustettu 1970-luvulla ja se on saanut
nimensä Dominique Peclersin mukaan. Sen
tehtävänä on ennustaa trendejä, selvittää tulevaisuuden kuluttajien
mieltymyksiä ja auttaa suunnittelemaan houkuttelevampia tuotteita. Se tekee ensisijaisesti
trendikirjoja eri aiheista, kuten vaatemuodista niin lapsille kuin aikuisille, sisustuksesta,
kauneudesta ja muotiväreistä. Trendikirjat ovat yritysten apuna tuotteiden
suunnittelussa, ja niitä voi ostaa omaan käyttöön. Yritys tekee myös
konsultointia, eli voi auttaa yrityksiä trendianalyysissä, brändistrategian
suunnittelussa ja tyylikonsultoinnissa. PeclersParisilla on toimipisteitä
Pariisissa, New Yorkissa, Shanghaissa ja Münchenissä, joista se ottaa
vaikutteita trendikirjoihin.
![]() |
Esimerkki PeclersParisin trendikirjasta |
Luennolla käsiteltiin muotia PeclersParisin näkökulmasta ja
esiteltiin 2018 talven kauneustrendikirjaa. Yritys kertoi yleisesti
trendikirjan luomisesta ja sen syntymisestä. Se saa inspiraation suurkaupunkien
kaduilta, eri kulttuureista, kahviloista ja ihmisistä. Se kehittää itse
jokaiselle kaudelle trendivärit ja kokoaa yhteen ajan muodikkaimmat kankaat
ja tekstuurit, jotka kaikki yhdistyvät trendikirjan sivuilla. Trendikirjat
auttavat yrityksiä ymmärtämään ja luomaan kokonaiskuvaa uusista trendeistä. Trendikirjassa
on viisi pääteemaa, joista luennolla käsiteltiin niistä kahta. Kuuntelijat,
jotka olivat kiinnostuneita koko trendikirjasta, pystyivät ostamaan sen. Kirjojen
hinnat lähtevät noin 2000€.
Kosmetiikkamarkkinoilla tulevia trendejä on biomikrobien ja luonnollisten
ainesosien käyttö kosmetiikassa. Pakkauksissa suositaan biohajoavia
materiaaleja ja säilöntäaineiden käyttöä pyritään välttämään. Tuleva trendi on
myös, että asiakkaat pystyisivät itse osallistumaan raaka-aineiden
valmistamiseen muun muassa kasvattamalla raaka-aineita itse. Tyyliin kuuluvia
värejä ovat vaaleat ja lämpimät, nuden eri sävyt sekä maanläheiset värit. Teemana on luonnonmukaisuus, ympäristön
kunnioittaminen ja teknologian hyödyntäminen kosmetiikan valmistuksessa. Nämä kaikki kuuluvat pääteemaan ”Explorer”.
Toinen käsiteltävä pääteema on ”Dark Romance”, johon
kuuluvat esteettisyys, romanttisuus ja naisellisuus. Vaikutteita tyyliin
haetaan runollisuudesta, kirjallisuudesta, elokuvista ja tunteista kuten
melankoliasta ja nostalgiasta. Kosmetiikassa trendejä ovat tummat huulet,
tuhkaiset sävyt ja ihon koristelu muun muassa tatuoinnein. Myös
kosmetiikkapakkauksissa suositaan koristeellisuutta. Uutena trendinä on ”strobing”,
mikä tarkoittaa ihon valokohtien korostamista erilaisin hohdetta ja kiiltoa lisäävin
tuottein. Tyyliin kuuluvat värit ovat savuiset, murretut luumun eri sävyt,
harmaanruskea, viininpunainen ja tummansininen. Tuoksut saavat vaikutteita
unista ja muistoista.
![]() |
Dark Romance -teeman värejä |
Esitellyt trendit ovat yrityksen ennusteita tulevaisuudesta,
eivätkä välttämättä toteudu sellaisenaan. Yritykset, jotka valmistavat ja
suunnittelevat kosmetiikkatuotteita, voivat ottaa niistä vaikutteita.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti