.

.

torstai 21. huhtikuuta 2016

PeclersParis


PeclersParis on muodin ja trendien ennustamiseen keskittynyt ranskalainen yritys. Olimme kuuntelemassa heidän luentoaan ”What´s next in Winter 2018 for beauty cosmetics: Key trends, creative concepts, colors, textures, ingredients…” , jossa puhujana oli Lucille Gauthier. Gauthier piti luennon ranskan kielellä, mutta hänellä oli tulkki, joka käänsi puheen englanniksi.
PeclersParis on perustettu 1970-luvulla ja se on saanut nimensä Dominique Peclersin mukaan.  Sen tehtävänä on ennustaa trendejä, selvittää tulevaisuuden kuluttajien mieltymyksiä ja auttaa suunnittelemaan houkuttelevampia tuotteita. Se tekee ensisijaisesti trendikirjoja eri aiheista, kuten vaatemuodista niin lapsille kuin aikuisille, sisustuksesta, kauneudesta ja muotiväreistä. Trendikirjat ovat yritysten apuna tuotteiden suunnittelussa, ja niitä voi ostaa omaan käyttöön. Yritys tekee myös konsultointia, eli voi auttaa yrityksiä trendianalyysissä, brändistrategian suunnittelussa ja tyylikonsultoinnissa. PeclersParisilla on toimipisteitä Pariisissa, New Yorkissa, Shanghaissa ja Münchenissä, joista se ottaa vaikutteita trendikirjoihin.

Esimerkki PeclersParisin trendikirjasta

Luennolla käsiteltiin muotia PeclersParisin näkökulmasta ja esiteltiin 2018 talven kauneustrendikirjaa. Yritys kertoi yleisesti trendikirjan luomisesta ja sen syntymisestä. Se saa  inspiraation suurkaupunkien kaduilta, eri kulttuureista, kahviloista ja ihmisistä. Se kehittää itse jokaiselle kaudelle trendivärit ja kokoaa yhteen ajan muodikkaimmat kankaat ja tekstuurit, jotka kaikki yhdistyvät trendikirjan sivuilla. Trendikirjat auttavat yrityksiä ymmärtämään ja luomaan kokonaiskuvaa uusista trendeistä. Trendikirjassa on viisi pääteemaa, joista luennolla käsiteltiin niistä kahta. Kuuntelijat, jotka olivat kiinnostuneita koko trendikirjasta, pystyivät ostamaan sen. Kirjojen hinnat lähtevät noin 2000€.


Kosmetiikkamarkkinoilla tulevia trendejä on biomikrobien ja luonnollisten ainesosien käyttö kosmetiikassa. Pakkauksissa suositaan biohajoavia materiaaleja ja säilöntäaineiden käyttöä pyritään välttämään. Tuleva trendi on myös, että asiakkaat pystyisivät itse osallistumaan raaka-aineiden valmistamiseen muun muassa kasvattamalla raaka-aineita itse. Tyyliin kuuluvia värejä ovat vaaleat ja lämpimät, nuden eri sävyt sekä maanläheiset värit.  Teemana on luonnonmukaisuus, ympäristön kunnioittaminen ja teknologian hyödyntäminen kosmetiikan valmistuksessa.  Nämä kaikki kuuluvat pääteemaan ”Explorer”.



Toinen käsiteltävä pääteema on ”Dark Romance”, johon kuuluvat esteettisyys, romanttisuus ja naisellisuus. Vaikutteita tyyliin haetaan runollisuudesta, kirjallisuudesta, elokuvista ja tunteista kuten melankoliasta ja nostalgiasta. Kosmetiikassa trendejä ovat tummat huulet, tuhkaiset sävyt ja ihon koristelu muun muassa tatuoinnein. Myös kosmetiikkapakkauksissa suositaan koristeellisuutta. Uutena trendinä on ”strobing”, mikä tarkoittaa ihon valokohtien korostamista erilaisin hohdetta ja kiiltoa lisäävin tuottein. Tyyliin kuuluvat värit ovat savuiset, murretut luumun eri sävyt, harmaanruskea, viininpunainen ja tummansininen. Tuoksut saavat vaikutteita unista ja muistoista.


Dark Romance -teeman värejä

Esitellyt trendit ovat yrityksen ennusteita tulevaisuudesta, eivätkä välttämättä toteudu sellaisenaan. Yritykset, jotka valmistavat ja suunnittelevat kosmetiikkatuotteita, voivat ottaa niistä vaikutteita.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti