Konsulttina ja sosiaalisen median asiantuntijana toimivan Richard Stacyn luento käsitteli menestyksekkään markkinoinnin avaintekijöitä. Digitaalinen vallankumous on muuttanut markkinointi- ja kauppatapoja myös kosmetiikkamaailmassa.
Heti luennon alkuun Stacy pamautti, että sisältömarkkinointi on lähes aina rahan ja ajan haaskaamista. Tämä on mielenkiintoinen väittämä, sillä viime vuosina sisältömarkkinointi on muodostanut todella suuren osan kaikesta markkinointiviestinnässä, ja myös meille on Laureassa painotettu sisältömarkkinoinnin tärkeyttä. Stacyn mukaan kuluttajat eivät kuitenkaan halua sisältömarkkinointia. Hänen mukaansa kuluttajat mieltävät sisältömarkkinoinnin vain mainoksiksi muiden joukossa, eikä sisältömarkkinoinnin voida todistaa tuovan yrityksen sijoittamalle pääomalle tuottoa (ROI, Return On Investment).
Sisältömarkkinoinnin eli sisällön tuottamisen sijaan Stacy painotti luennollaan arvon tuottamisen tärkeyttä. Hänen mukaansa on kahdeksan asiaa, joita kuluttajat todella haluavat yritykseltä:
1. Vastaa nopeasti kuluttajien kysymyksiin ja valituksiin
2. Kommunikoi avoimesti ja läpinäkyvästi kysymyksiin tuotteiden alkuperästä ja tuotannosta
3. Antaa kuluttajille useita tapoja kysyä kysymyksiä ja kertoa mielipiteitä
4. Kutsuu kuluttajat osaksi tuotekehitystä
5. Yrityksen tavoitteet ja tarkoitukset ovat selkeät
6. Käyttää varojaan muutoksen ajamiseen
7. Tiedottaa kuluttajia tulevaisuuden tavoitteista ja visioistaan
8. Ottaa kantaa asioihin, joista kuluttaja välittää
Stacy keskittyi luennossaan kolmeen sosiaalisen median strategiaan, joita kosmetiikkayritysten kannattattaa korostaa markkinointiviestinnässään tavoittaakseen asiakkaansa. Ensimmäisenä hän korosti yksilöllisyyttä - nykyäään kuluttaja tahtoo tulla kohdelluksi yksilönä, ei yleisönä tai segmenttinä. Kuluttajat tahtovat saada henkilökohtaista, personoitua palvelua, mutta vain silloin kun he itse sitä haluavat. Stacy käytti esimerkkinä ravintolassa käymistä: jokainen haluaa ravintolaan mennessään saada tarjoilijaltaan henkilökohtaista palvelua: tilauksen vastaanotto, ruoan toimitus, laskutus.. Kukaan ei kuitenkaan tahdo tarjoilijan jäävän pöytään rupattelemaan ruokailun ajaksi. Juuri samaa kuluttajat tahtovat yrityksiltä - ei jatkuvaa kommunikointia (sisältömarkkinointi), vaan kun työ on hoidettu, yritys tai tarjoilija poistuu. Ja palaa aina kuluttajan tarpeen mukaan takaisin.
Yksilöllisyyden lisäksi yritysten tulee Stacyn mukaan huomioida internetin ja sosiaalisen median aikakauden synnyttämä yhteisöllisyys. Kuluttajat saavat ja jakavat nykyään valtavasti tietoa erilaisissa yhteisöissä, jotka myös vaikuttavat todella paljon ostopäätöksiin. Hyvä esimerkki tällaisesta yhteisöstä on TripAdvisor, jossa matkailijat jakavat kokemuksiaan esimerkiksi hotelleista ja ravintoloista. Stacyn mukaan yritysten on tärkeää luoda asiakkailleen yhteisöjä ja myös kommunikoida heidän kanssaan yhteisöjen kautta. Hän korostaa, että iso osa asiakastyytyväisyydestä muodostuu siitä, että asiakas saa olla halutessaan yksilö ja halutessaan osa yhteisöä.
Viimeisenä asiana Stacy painotti internetiä ja algoritmejä ihmisten tavoittamisessa, siis tiedonkeruuta kuluttajilta ja sen tehokasta suodattamista. Suodattamalla kuluttajilta kerättyä tietoa voidaan nykyistä tehokkaammin markkinoida kullekin asiakkaalle oikeanlaisia palveluja ja ratkaisuja. Tietoa kerääviä laitteita ovat esimerkiksi puhelimet, mutta tulevaisuudessa tietoa voidaan Stacyn mukaan kerätä myös vaikkapa vaatteisiin asennettujen mikrosirujen kautta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti