.

.

perjantai 6. toukokuuta 2016

Preservation in the "Free Of" Era, eli formuloijan vastaus kuluttajien tarpeisiin

Säilöntäaineet ovat hajusteiden ohella kosmeettisen tuotteen yleisin allergioita tai herkkyyttä aiheuttava aineryhmä, ja niiden käyttö on ollut jo pitkään niin kuluttajien kuin tuotekehittelijöidenkin kuuma puheenaihe. Kuluttajien kasvavasta kiinnostuksesta johtuen tietoa kosmetiikan raaka-aineista on ollut enemmän saatavilla, mutta valitettavasti tiedon määrän kasvaessa myös väärä tieto on lisääntynyt.  Kosmetiikan raaka-aineista erityisesti säilöntäaineet ovat ottaneet iskua, ja osa niistä on saanut päälleen syytökset karsinogeenisyydestä tai muista terveysriskeistä. Kun kuluttajat välttelevät yhä laajempaa kirjoa säilöntäaineista, jää kosmetiikka-alalle käytöön jatkuvasti pienenevä määrä tapoja joilla säilöä tuotteita. 

Sharon Laboratoriesin ständi In-cosmeticsissa
Sharon Laboratoriesin aihetta käsittelevällä luennolla Preservation in the "Free of" Era: Balancing Consumers & Formulators Challenges oli odotettavasti kaikki istumapaikat täynnä. Luennon ensimmäinen osa  käsitteli nykyistä tilannetta, jossa pääosassa on kolme ryhmää joilla kaikilla on omat tarpeensa. Nämä ryhmät ovat formuloija, kuluttaja ja markkinoija. Formuloija edustaa kolmikon tiedemiestä, jonka tavoitteena on valmistaa turvallinen tuote, joka on mieto mutta tehokas. Vaativin kolmesta on kuluttaja. Vaikka suurin osa kuluttajista ei välitä eikä ymmärrä säilöntäaineista, vaatii pieni ja äänekäs kuluttajaryhmä tuotteita "free of"-ajatuksella. Välttämään pyritään siis tuotteita, joissa on käytetty kuluttajaa huolestuttavia raaka-aineita kuten parabeeneja. Markkinoija on tyytyväinen, kun kuluttaja saadaan tyytyväiseksi mahdollisimman edullisesti.

Toisistaan poikkeavien tarpeiden väliin jää tyhjä tila, jonka täytteeksi Sharon Laboratories on kehitellyt aineyhdistelmän SharoSENSE. SharoSENSE on saanut inspiraation luonnosta, mutta valmistettu synteettisesti. Ajatuksena on tuoda parhaat puolet luonnosta turvallisuudella ja laadulla, jotka laboratorio-olot mahdollistavat. Säilöntäaine perustuu tymolin ja linalolin synergiaan. 

SharoSENSE tuotelinjassa on kolme eri yhdistettä. Näissä kaikissa pääkomponentteina on tymoli ja linaloli, SharoSENSE 250:ssa on lisäksi fenoksietanolia, SharoSENSE 251:ssä bentsyylialkoholia ja SharoSENSE 252:ssa fenetyylialkoholia. SharoSENSE:ä on testattu O/W emulsiossa ja kosteuspyyhkeissä, ja se on läpäissyt challenge testit. Säilöntäainetta voidaan käyttää leave on ja rinse off-tuotteissa, vauvanhoitotuotteissa sekä kosteuspyyhkeissä. Sen hyötyjä on laaja spektrisyys, vesiliukoisuus, pH-riippumattomuus, hyvä lämmönkestävyys sekä alhainen tarvittava määrä valmiissa tuotteessa (<1%). SharoSENSE™ täyttää myös kuluttajan toiveet "free of"- ajattelussa, sillä se on 100% vapaa parabeeneistä, formaldehydeistä, halogeeneistä sekä metyyli-isotiatsolinonista. 

Luonnollisuus kosmetiikassa on edelleen kasvava trendi, jolle ei näy loppua. Kuluttajat etsivät enemmän ja enemmän tietoa käytettävistä raaka-aineista sekä muodostavat mielipiteitä niiden hyväksyttävyydestä. Osa aineista nousee "paha aine"-listalle, eikä yleinen mielipide välttämättä perustu  sen suuremmin tieteellisille tutkimuksille vaan enemmän painoarvoa laitetaan raaka-aineesta syntyvälle mielikuvalle. Tuotekehittelijän on vastattava kuluttajien toiveisiin, seurattava vallitsevia trendejä sekä tarjottava uusia ratkaisuja.  

Sharon Laboratoriesin "free of"-mainontaa

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti